دو روز پیش بود که خبر رسید عراق خودروهای ایرانی را به دلیل کیفیت پایین نپذیرفته است. در عین حال برخی کارشناسان معتقدند از آنجا که خودروهای موجود در عراق از استانداردهای خلیج فارس تبعیت می‌کند، به نظر می‌رسد نپذیرفتن خودروهای ایرانی تنها بهانه است.

پراید

به گزارش همشهری آنلاین، دو روز پیش بود که خبر رسید، عراق خودروهای ایرانی را به دلیل کیفیت پایین نپذیرفته است. کیفیت پایین و نداشتن استانداردهای لازم و موردقبول، دلیل این کشور برای نپذیرفتن خودروهای ایرانی اعلام شده است.

یک روز پیش از اعلام این خبر،  غلامرضا شریعتی رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به سفر اخیر خود به عراق عنوان کرده بود که  مباحث اصلی دو طرف در موضوع صادرات خودرو و میلگرد به عراق بود.

به گفته او، خودروهای تولیدی کشورمان از استانداردهای ۸۵گانه اروپا برخوردارند که تمرکز آنها بر ایمنی و آلایندگی است، اما عراقی‌ها از استانداردهای کشورهای حاشیه خلیج‌فارس تبعیت می‌کنند و در این مورد عدم تطابق‌هایی وجود داشت.

شریعتی با تاکید بر اینکه استانداردهای ۸۵گانه کشورمان به مراتب از استانداردهای حاشیه خلیج فارس بالاتر است، گفته بود که نهایت عراقی‌ها پذیرفتند که مفاد استانداردهای ۸۵گانه را برایشان ارسال کنیم تا مورد تطبیق قرار دهند تا در صورت تایید، خودروهای ایرانی اجازه حضور در بازار عراق بیابند.

در عین حال وزیر صمت وعده داده بود که می‌خواهد سالانه یک میلیون دستگاه خودرو صادر کند. مهم ترین بازارهای هدف خودروهای ایرانی هم عراق و سوریه محسوب می شود.

در این میان برخی فشارها به عراق از طرف آمریکا به دلیل تحریم ایران را نیز نباید از یاد برد.

چرا عراق خودروهای ایرانی را نپذیرفت؟

یک کارشناس بازار خودرو در این مورد گفت: استانداردهای خودرویی ایران تلفیقی از استانداردهای بین‌المللی است. یعنی ایران به دلیل شرایط آب و هوایی گرم،خشک و رطوبت همه را تلفیق کرده و همین مساله باعث شده عراق انگیزه‌ای برای واردات خودروهای ایرانی نشان ندهد.

مهدی دادفر به تجارت نیوز توضیح داد: البته خودروهایی که در عراق وجود دارد از استانداردهای خلیج فارس تبعیت می‌کند و به نظر می‌رسد نپذیرفتن خودروهای ایرانی تنها بهانه است. به هر حال برای بدست آوردن بازارها باید برخی مسائل به شکل دو جانبه رعایت شود.

او ادامه داد: یکی از ضعیف‌های ما درحوزه صادرات خودرو، خدمات پس از فروش است. در عراق نمایندگی برای خودروهایی که دچار نقص فنی می‌شود، وجود ندارد. بنابراین چنانچه بحث صادرات خودرو جدی است باید این موانع حل شود.

چندی پیش دیاکو افخم، یک فعال بازار عراق گفته بود: در عراق و سوریه همچنان تقاضا برای خرید خودروهای ایرانی وجود دارد اما باید از طریق استانداردسازی مشکل صادرات را برطرف کرد.

رقیب های جدید در بازار

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در مورد سفر رییس سازمان استاندارد و مذاکرات در مورد صادرات خودرو و آهن به این کشور و ظرفیت‌های بازار عراق برای آن اعلام کرد: بازار عراق، بازاری است که هر محصولی که ما بتوانیم در سطح رقابت منطقه‌ای تولید کنیم، برای آن ظرفیت دارد. مواد غذایی، مصالح ساختمانی، کالاهای صنعتی، خدمات فنی و مهندسی یا هر فعل اقتصادی که منجر به تولید یک محصول شود، بازار عراق حتی تا ۱۰ یا ۱۵ سال آینده برای آن زمینه دارد.

یحیی آل اسحاق در این باره به ایلنا گفت: با این حال باید توجه داشت که هرچه زمان می‌گذرد، رقیب‌های جدیدی وارد این بازار می‌شوند که محصولات ما باید از نظر کیفیت، قیمت و خدمات پس از فروش و همچنین از نظر نحوه تعاملات به گونه‌ای باشد که بتواند با دیگر بازارها رقابت کند. بنابراین هم این دو محصول و هم دیگر محصولات ایرانی‌ در عراق بازار دارد به شرط اینکه بتوانند رقابت کنند.

آل اسحاق تصریح کرد: خودروها و حتی CKVهایی که ما به عراق صادر کردیم و به کمک آنها در عراق ساختیم، به علل مختلف از جمله خدمات پس از فروش، تعمیرات، نوع مصرف و آشنایی آنها بازار خوبی در عراق دارند و حتی در بین تاکسی‌های عراقی از پراید استفاده می‌شود اما مهم این است که بتوانند رقابت کنند. اگر ما بخواهیم خودرو را به قیمت بازار داخلی به عراق بفروشیم مشتری نخواهد داشت، مثلا پراید ۱۲۰ میلیون تومانی در آنجا خریدار نخواهد داشت چراکه جنس بهتر، با مصرف بنزین کمتر و قیمت کمتر وجود دارد. بنابراین باید بتوانیم رقابت کنیم که در این صورت می‌توانیم‌ صادرات بیشتر داشته باشیم.

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و عراق در پاسخ به سوالی در مورد آخرین وضعیت تجاری دو کشور گفت: حجم مبادلات تجاری ایران و عراق در ۶ ماهه اول امسال با رشد مواجه بوده و صادرات ما به این کشور در این مدت ۲۸ تا ۳۰ درصد رشد داشته است. حجم مبادلات سال گذشته تا پایان سال حدود ۸ میلیارد دلار بود. گرچه هنوز آمار مربوط به شهریور ماه منتشر نشده اما شاید بتوانیم در ۶ ماهه به حجم ۵ تا ۶ میلیارد دلاری برسیم.

وی همچنین در مورد حضور کالاهای اسراییلی در اقلیم کردستان بیان کرد: در حوزه مسائل امنیتی، ما مشکلاتی را در اقلیم کردستان داشتیم، برخی گروه‌ها که با ما درگیر هستند در این اقلیم پایگاه‌هایی را ایجاد کرده بودند که از طرف ایران هم پاسخ‌هایی به آن داده شد. اسراییل شروع کرده که در اقلیم کردستان نفوذهایی را داشته باشد، اخیرا جلساتی را پیرامون عادی‌سازی روابط اقلیم با اسراییل برگزار شده که با عکس‌العمل تند گروه‌های مختلف عراقی مواجه شده و دولت اقلیم کردستان هم اعلام کرد که از آن بی‌اطلاع بوده است. اما در مورد کالا هنوز خبر مشخصی از حضور کالاهای اسراییلی در اقلیم کردستان نیست.

کد خبر 630632

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار ثبت نام و قیمت خودرو

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 30
  • نظرات در صف انتشار: 50
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    33 0
    همینه خودروهاشون رو با قیمت بالا می ندازن به مردم
  • IR ۱۱:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    59 1
    واقعا فکر میکنی طرف توی عراق توسان و فورد و خودروهای به روز با قیمت کمتر از فرغون ایران رو ول میکنه لگن میخره.متوهم اول منطقه
  • علی IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    53 1
    خدایی درست میگویند پراید با کدامماشین روز دنیا قابل رقابت قیمت پراید برای رقابت باید حداکثر 50میلیون باشد
  • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    61 1
    چی فکر کردید فکر کردید دیگران هم مثل ایرانیها خاک بر سر هستند هر بنجلی به خوردشان دهید می پذیرند پراید ۱۳۰ میلیون فقط برای ایرانی فلک زده است انها با این پول بهترین ماشینهای کره ای را می خرند
    • IR ۱۵:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      29 1
      ۲۰ میلیون هم زیادی شه
  • US ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    59 0
    خخخخخ،کیفیت ایرانی!مگه خل اند تویوتا و فورد رو ول کنند آشغال سایپا و ایران گاری رو بخرن
    • محسن IR ۱۵:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      2 4
      کمی دقت کن - 130 ملیون میشه 4800 دلار
  • امیر IR ۱۲:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    60 1
    آخه این لگن ها رو کی میخره؟
  • IR ۱۲:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    54 1
    فکر کردین ملت خودمونن که مجبور باشن سوار حلبی های ایرانی بشن...به عراقی ها باید حق داد که بین ماشینهای مثلا ژاپنی و سایپای ایران، ژاپنی رو انتخاب کنند
  • حافظ IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    44 2
    تازه این کشور دوست و برادر مسولان است ما جوانان این مرز و بوم گرفتار شدیم اونا که مثل ما نیستند ولی همیشه این‌طور نخواهد ماند
  • حافظ IR ۱۳:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    12 0
    تازه این کشور دوست و برادر مسولان است ما جوانان این مرز و بوم گرفتار شدیم اونا که مثل ما نیستند ولی همیشه این‌طور نخواهد ماند
  • سبد حسین کریمی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    16 0
    مردم عراق بیبنید چقدر از ماها بهتر زندگی میکنند له ماشین های خارجی سوار میشند من خودم رفیق دارم عراق بخدا جای فرغون هم ماشینهای ایران را استفاده نمیکنند اون وقت مردم‌ایران باید پراید ۸۰ هم نتونند بخرنند
  • h DE ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    16 0
    دمشان گرم . ایرانیان که نمی توانند این لگن سازان گران فروش را تحریم کنند لااقل خریداران خارجی این کار مقدس را انجام دهند .‌
  • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    16 0
    عراق داره بهترین خودرو از ژاپن و کره و آلمان وارد میکنه
  • حمید IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    14 0
    برای مردم خودم متاسفم که خودشنو برای گاریهای سایپا و ایران خودرو به آب و آتش میندازن تا یه گاری بی کیفیت و اصل نسبت بخرند اصلا این شرکت‌های خودرو ساز برای دوشیدن مردم بی نوا ساخته شدن
  • ایرانی IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    18 1
    قیمت تمام شده پراید ۱۵میلیون است برای عراق من خودم دوستم برام گفت که صادر کننده است انهم قسطی سمند ۲۲ وپارس ۲۵ میلیون انهم صادراتی بااین اشغالها کمی فرق داره
  • IR ۱۵:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    20 0
    میدونم چاپ نمی‌کنید خداوکیلی خجالت نمی‌کشید این خودروهای مسخرتون را جز ما مردم بدبخت کی توی دنیا سوار میشه تعجب هم کردین؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • IR ۱۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    21 0
    خخخ، مردم خودمان التماس می‌کنند بهشون ماشین نمیدن، اونوقت مسوولان دارن رایزنی می‌کنند عراقی‌ها ماشین‌ها شون بخرن. با خودمون چند چندیم!!!
  • محمد IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    22 0
    هر جای دنیا بگی برای پراید قرعه کشی میزارن پول رو جلو میگیرن هر وقتم بخوان تحویل میدن بهت پناهندگی میدن
  • رضا IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    23 1
    حتی عراق و اقغانستان و کشورهای ملخ خور آفریقایی هم حاضر نیستند یرای این لگن بیست میلیون بیشتر پول بدن بعد شما نگاه کنید ملت همیشه در صحنه چطور دست و پا میشکنند برای این ابو طیاره
    • حسین IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
      12 2
      دمت گرم
  • IR ۱۶:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    11 1
    پراید سفید رنگ با تم قدیمی که با دقت کمی ساخته شده و در ساخت آن حس زیبایی شناسی وجود نداره بیشتر شبیه یک تابوت سفیده و ناامید کننده است اتومبیل باید دقت، استحکام و زیبایی و ایمنی بالایی داشته باشه که پراید فاقد آن است!
  • الناز DE ۱۶:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    12 0
    ایرانیها منتظر یک شیوه جدید منت گذار برای قالب کردن آنها باشند
  • آذربایجان FR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    15 3
    بدبخت ملت عراق . حالام قراره با پراید کشته بشن . بیچاره ها خوشحال بودن داعش رفت ولی خبر نداشتن پراید در راهه.
  • IR ۱۶:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    17 2
    سومالی میخرد
  • ناشناس IR ۱۷:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    18 0
    عراق فهمیده ترازملت ایران هستن که فرغون سایپا نباید خرید بعد هم پراید چه امنیتی دارد که استانداردهم شده خاک برسرماایرانی ها که خرهم بهمان بدهند خوشحال می شویم این که پرایدهست
    • محسن IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۹
      0 0
      مگه مغز خر خوردن
  • IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۴
    20 1
    بهانه لازم نیست . جنسی که آشغاله ، آشغاله به نظر من که خیلی دیر هم اقدام کرده ، باید از اولش هم جنس بنجل وارد نمی کرد
  • ایرانی مظلوم IR ۱۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۵
    3 0
    برادران عراقی فقط برای جنگ با داعش و واردات گاز و برق ایران را لازم دارند، البته اگر چند فروند جنگنده هم به آنها هدیه بدهیم قبول میکنند ولی برای نیازهای دیگر آمریکا، اروپا، کره و چین و زاپن اولویت دارند و ایران کیلویی چند؟
  • IR ۰۹:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۷/۱۷
    0 1
    ببین مردم ایران چقد بدبختن پراید به عراق ۵۰ تومن میدن به ملت ۱۴۰ پژو ۱۲۰ میدن به دیگر کشورا نمیخرن به مردم ایران ۳۰۰ میدن پولی مردم با یدبختی تواین گرونی جور میکنن یه ماشین بخرن بخدا چرا فشار میارن هر روز هم بالا میبرن نخرید تحریم بهانه هست تا بقیمت بالا بفروشن دلارو بالا نبر اجناس گرون نشه